Spotlight events en kerstmis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Doris Hoefnagels - WaarBenJij.nu Spotlight events en kerstmis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Doris Hoefnagels - WaarBenJij.nu

Spotlight events en kerstmis

Door: Doris Hoefnagels

Blijf op de hoogte en volg Doris

07 Januari 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Hallo,

Voordat ik ging reizen naar Tanzania en Zanzibar hebben de spotlight events plaats gevonden.
We hadden twee evenementen ontwikkeld waar in totaal vier scholen aan mee deden.

Het eerste evenementen was op de Sebeta Blind School. Dat is een school voor kinderen met een visuele beperking die vanaf het platteland komen. Deze kinderen wonen op de school.
Tijdens de workhops die wij daar twee keer per week gaven, zijn we erachter gekomen dat deze studenten enorm worden worden achtergesteld en niet gezien worden. Zij konden dus zeker wel wat extra aandacht krijgen en laten zien wat ze allemaal in huis hebben! Er namen 40 kinderen deel aan het evenement en er kwamen een stuk of 100 nieuwsgierige bezoekers kijken. De studenten van de Sebeta Blind School straalde één en al oor op het podium en lieten een prachtig optreden zien. Iedereen, maar vooral de studenten hadden het erg naar hun zin en er is nog weken over na gepraat.

Het tweede evenement was voor kinderen met een verstandelijke beperking. Het waren drie verschillende scholen die deel namen aan het evenement. Dat was een grote uitdaging voor ons omdat de leeftijd verschillen erg groot zijn en we totaal 90 studenten hadden die deel namen.

Voor dat het podium evenement begon, hadden we verschillende voorbereidingsrondes waar we de studenten eten en drinken gaven, ze schminken en nieuwe t-shirts gaven. Het was ontzettend leuk om te zien hoe blij de studenten waren met alles. Ze liepen te pronken met hun nieuwe t-shirt.
Het publiek stond vol spanning te wachten op wat er zou gaan gebeuren en de eerste act was meteen raak. Ze vonden het geweldig zowel het publiek en de studenten. Het mooiste om te zien was dat de studenten hun expressie zo goed overbrachten naar het publiek dat iedereen al hun zorgen konden vergeten en alleen aan het genieten was van wat er toen gebeurde.

Er kwam ook iemand van de pers hij heeft het evenement bijgewoond en een groot en prachtig stuk erover geschreven plus foto voor de week krant van Addis Ababa.

Gisteren waren wij uitgenodigd op één van de drie special needs scholen omdat ze een verassing hadden. We werden ontvangen in de klas met gezang en dans van de studenten. We kregen wat te drinken en koekjes. Vervolgens kwam de directeur van de school en die wou ons ontzettend bedanken voor alles wat we gedaan hadden voor de studenten en de school. De ouders van de studenten hadden geld ingezameld en ze hadden voor ons een traditionele tas gekocht. Super lief en erg mooi!

Vandaag is mijn lieve broertje jarig ik vind het heel erg dat ik niet bij hem kan zijn. Maar hier is het ook speciale dag vandaag het is kerstmis.
Gister hebben wij op het kantoor kerstmis gevierd, iedereen kocht een cadeautje van een klein bedrag. Daarna zaten we allemaal bij elkaar met een koffie ceremonie en trok iedereen een lotje met een naam erop. De naam die je getrokken had daar moest je cadeau aan geven. Daarna volgende een quiz wat erg leuk was. Vervolgens wenste iedereen elkaar een fijne kerstmis en namen we afscheid van elkaar.

De laatste week is aangebroken het einde is nu echt inzicht. Ik zal 14 januari in de nacht vertrekken en ik kom aan op donderdag 15 januari in de ochtend. Ik heb heel veel zin om iedereen weer te zien maar ik ga eerst nog even genieten van de tijd die ik nog heb hier want wat is dit toch een geweldige ervaring. Ik geniet nog steeds elke moment van de dag.

Tot over een week!
Doris

  • 07 Januari 2015 - 14:25

    Peter Van Loon:

    Doris, het zit er bijna op. Prachtig zoals je de evenementen beschrijft. Goed dat jullie dat hebben gedaan voor de kinderen. En ik voel met je mee nu de week van afscheid nemen is aangebroken. Geniet er nog maar even met volle teugen van en dan kunnen wij weer thuis van jou genieten. Tot gauw

  • 07 Januari 2015 - 17:19

    Cees:

    lieve Doris , precies zoals Peter schrijft. Je schrijft het zo op, dat het is alsof ik er helemaal bij ben. Ik vind je hele stage een grote successtory, van voorbereiding tot en met uitnodiging en dans en zang op 1 van jullie scholen, jullie gaven veel, en zij gaven jullie weer veel terug, het is ontroerend mooi voor mij, als buitenstaander, wel zeer betrokken buitenstaander.
    Geniet van deze dagen, elke dag; snuif ''Ethiopie'' in je op, de mensen, de lucht, de dieren, je vrienden, zodat zij en het je nooit meer verlaten. heel hartelijk gefeliciteerd met je broer, jij bent op een bepaalde manier gewoon erbij,
    na het afscheid daar, ontvangen we je hier met open armen, liefs papa

  • 07 Januari 2015 - 19:01

    Frans:

    Hoi Doris

    wat n geweldige ervaring en je vetelt t ook zo eerlijk
    n genot om te lezen en zelfs te voelen wat jullie daar neergezet hebben.

    chapeau !!!!!!!!!!!

    Geniet nog van je laatste week en tot gauw in t tropische Nederland.

    Groetjes Annemarie en Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Doris

Mijn naam is Doris Hoefnagels, ik doe de opleiding Event Academy op MBO Utrecht. 26 september vertrek in naar Ethiopië en ik ga wonen en werken in Addis Abeba. Ik zal stage lopen bij Respo International. Respo zet zich in om via sport en beweging kinderen met een beperking life skills bij te brengen.

Actief sinds 19 Sept. 2014
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 7687

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 15 Januari 2015

Stage in Ethiopië

Landen bezocht: